درخت سرو فورگ

درخت سرو فورگ

درختان همیشه جزو سرمایه‌های این کره خاکی بوده و هستند. آن‌ها بدون هیچ چشم داشتی سایه، میوه و زیبایی خود را به مردم عرضه میکنند. درخت سرو فورگ جزو آن دسته از درختانی است که سرد و گرم روزگار را چشیده و حکومت پادشاهان مختلف بر این سرزمین را دیده و سرنوشت آن‌ها را نگریسته است. با آسان بگرد همراه باشید تا به معرفی بیشتر درخت کهنسال سرو فورگ بپردازیم.

درخت سرو فورگ

این تک درخت کهن و قدیمی که در اوج پیری همچنان زیباست از قدیمی‌ترین سروهای خمره‌ای شهر بیرجند و کشور محسوب میشود. این درخت در روستای فورگ یکی از توابع شهرستان درمیان است که در فاصله ۱۲ کیلومتری جنوب شهر اسدیه واقع شده است. موقعیت روستای فورگ به صورت پایکوهی بوده است و ارتفاعی معادل ۱۸۰۰ متر از سطح دریا دارد.

در روستای فورگ یکی از آثار باستانی و کهن استان خراسان جنوبی به نام قلعه فورگ نیز قرار گرفته است. در قسمت جنوب روستا و در داخل زمین‌های باغات زرشک، درخت کهنسالی از گونه سرو تبری قرار دارد که به لحاظ قطر و تاج پوشش جزء درختان نادر در منطقه محسوب میشود.

بر اساس تحقیقات و بررسی‌های انجام شده قطر درخت سرو فورگ ۱۹۱ سانتیمتر بوده و سن آن بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ سال تخمین زده میشود. تاج پوشش این درخت فضایی حدود ۳۳۵ متر مربع را شامل میگردد و به لحاظ شکل ظاهری کاملا شاداب و سر سبز میباشد (مهم دل هست که جوون باشه ?). در کنار این درخت یک مزار قدیمی نیز قرار گرفته که به لحاظ قرار گرفتن در مجاورت این سرو فورگ در نزد روستاییان به زیارتگاه پیر سبز مشهور شده است. این درخت کهنسال مورد احترام مردم منطقه میباشد و دخیل‌های زیادی بصورت پارچه‌های رنگی کوچک روی شاخه‌ها و برگچه‌های آن مشاهده میشود.

درخت سرو فورگ

درخت کهنسال سرو فورگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search