راهنمای سفر به باکو

شهر قدیم باکو

پایتخت کشور جمهوری آذربایجان باکو است که از شهرها و بندرهای بزرگ این کشور به شمار می‌رود. باکو همچنین از شهرهای پرجمعیت‌ و زیبای قفقاز است. با آسان بگرد همراه باشید تا به راهنمای سفر به باکو بپردازیم.

موقعیت جغرافیایی این شهر در شبه جزیره آب شوران، در ساحل غربی دریای خزر است. پارک‌های ساحلی و برگزاری برنامه‌های مختلف و متنوع هنری از جمله موسیقی، تئاتر و اپرا از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر است.

راهنمای سفر به باکو

باکو شهری تاریخی است که در میان دیوارهای کنگره‌دار محصور شده و جزء میراث جهانی یونسکو است که هر ساله گردشگران بسیاری را برای دیدن همین دیوارها به خود جذب می‌کند. در سمت دیگر دیوارها باکوی مدرن امروزی وجود دارد؛ باکویی با برج‌های کوچک و بزرگ همراه با معمارهای خلاقی که سازه‌های بی‌نظیری برای آن شهر طراحی کرده‌اند.

راهنمای سفر به باکو

از جمله تفریحات مردم باکو، قدم زدن در امتداد دریای خزر و یا گوش دادن به موسیقی فولک آذری در میدان فانتین است. لذت‌های این شهر، فقط محدود به این نمی‌شود، بلکه صحبت کردن با آذری‌های خوش زبان و سرو کباب و آش آذری از دیگر خوش‌گذرانی‌های این شهر محسوب می‌شود.

موزه ملی آذربایجان

اگر به آثار تاریخی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این موزه را از دست ندهید. موزه ملی آذربایجان از مکان‌های بسیاری دیدنی آذربایجان است که سابقا محل زندگی زین‌العابدین تقی‌اف، از ثروتمندان نیکوکار آذربایجانی بوده است. انسان‌شناسی، تاریخ مدرن، تاریخ باستان و تاریخ میانه از جمله آثار هنری هستند که در این موزه به نمایش گذاشته می‌شوند.

موزه ملی آذربایجان

موزه فرش آذربایجان

فرش‌های آذری همانند فرش‌های ایرانی آوازه جهانی دارند و از جاذبه‌های این کشور به‌حساب می‌آیند. اگر به فرش و صنایع دستی علاقه دارید، دیدن این موزه را از دست ندهید. موزه فرش آذربایجان از سال ۲۰۱۴ به مکان فعلی منتقل شده که معماری آن شبیه به فرش لوله شده است و هزاران عدد قالیچه دستباف و نایاب ایرانی و آذری در آن نگهداری می‌شود. تاریخچه غنی صنعت فرش در آذربایجان و معماری شگفت‌انگیز موزه، این مکان را برای گردشگران بسیار جذاب کرده است.

موزه فرش آذربایجان

موزه ملی فرش آذربایجان

مرکز تفریحی حیدرعلی‌اف

یکی از ساختمان‌های مدرن باکو مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف است. معمار بی‌نظیر این ساختمان زاها حدید، معمار برجسته است که احتمالا نامش را شنیده‌اید. همین معماری جالب توجه سبب شده گردشگران بسیاری برای دیدن آن به این شهر بیایند. داخل این مرکز فرهنگی علاوه بر برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری، نمایشگاهی دائمی هم وجود دارد که بیشتر لوازم و لباس‌ها و هدایای حیدر علی‌اف، رئیس جمهور محبوب آذربایجان، به معرض نمایش گذاشته شده است.

مرکز تفریحی حیدرعلی اف

قصر شیروان شاه

قصر شیروان شاه از دیدنی‌های دیگر شهر قدیم باکو است. علت نامگذاری آن این است که در سده‌های میانه، سلسه شیروانشاهان بر آذربایجان حکومت می‌کردند و این قصر بسیار زیبا ماسه سنگی، محل سلطنت آن‌ها بود. در سمت غرب حیاط اصلی کاخ، دروازه کوچکی وجود دارد که به دیوان‌خانه می‌رود.

دیوان‌خانه ساختمان گنبدی است که هشت ضلع دارد و شروانشاه خلیل الله برای نخستین بار جلسه دیوان خود را در آن‌جا تشکیل داد. علاوه‌بر طاق‌های سنگی و کنده کاری‌های ظریف، مسجد کاخ نیز یکی دیگر از زیبایی‌های قصر است. این مسجد سه در ورودی دارد: یکی برای شاه، یکی برای زنان و دیگری برای کارکنان قصر. استفاده از راهنمای صوتی انگلیسی، اطلاعات کاملی درباره تاریخچه قصر در اختیار شما قرار می‌دهد.

قصر شیروان شاه

شهر قدیم باکو

شهر قدیم که قلب تاریخی باکو است که آذری‌ها به آن ایچری شهر می‌گویند. شهر قدیم نیز مانند باکو در میان دیواره‌های کنگره دار محصور شده و قدمت آن به قرن دوازدهم باز می‌گردد. خیابان‌ها و کوچه‌های تنگ و باریک، رستوران‌های کوچک محلی، معماری سنگی بناها، مغازه‌ها و دکان‌های سوغاتی فروشی‌ نقلی و گوش دادن به موسیقی فولک آذری، همگی در شهر قدیم وجود دارند.

گردش در شهر قدیم درواقع به مانند سفر کوتاهی به دل تاریخ است. در سال ۲۰۰۰ شهر قدیم همراه با دیدنی‌های مهم خود از جمله برج دختر و قصر شیروان شاه، همچون باکو به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد. توجه داشته باشید که ورود به خود شهر رایگان است، اما برای دیدن برج دختر و موزه شیروان شاه باید بلیط تهیه کنید.

شهر قدیم باکو

بلوار ساحلی باکو

یکی دیگر از جاذبه‌های باکو بلوار ساحلی است که در واقع خیابان اصلی شهر هم محسوب میشود. بلوار بلندی که در امتداد دریای خزر است که با کافه‌های متنوع، فواره‌های زیبا و فضای سرسبز به محل خوش‌گذرانی اهالی باکو تبدیل شده است. این بلوار با آب و هوای خوبش که از نسیم خنک روی آب می‌آید و نوازندگان آماتوری که در آن‌جا مشغولند و موسیقی گوش‌نوازی را برای شما اجرا می‌کنند، فضای رمانتیک و دلچسبی را برایتان به‌وجود می‌آورد.

درضمن شما می‌توانید دوچرخه کرایه کنید و در آن هوای عالی کنار دریا در میان انواع و اقسام درختان و گل‌ها رکاب بزنید. چند ساختمان مدرن نیز در آن حوالی مشاهده می‌شود که شامل مرکز بین‌المللی موغام، مرکز تجارت باکو و مرکز چهار طبقه پارک بلوار است. منطقه خرید نیز یکی دیگر از تفریحات نزدیک بلوار است.

بلوار ساحلی باکو

پارک مفاخر

پارک مفاخر از دیگر مراکز تفریحی و دیدنی باکو است. در واقع اینجا قبرستانی بوده است که با وجود درختان، گل‌ها و فضای سبزی که برایش پدید آورده‌اند، به پارکی زیبا تبدیل شده است. این قبرستان در سال ۱۹۴۸ ساخته شده و یکی از اماکن مورد احترام برای مردم اهالی باکو است.

افراد آذری مهمی که تعدادشان به ۲۰۰ نفر هم می‌رسد‌، از روسای جمهور گرفته تا دانشمندان و هنرمندان در این قبرستان دفن شده‌اند. برای مثال می‌توان به چند نفر از آنان اشاره کرد:

  • عظیم عظیم زاده، نقاش
  • حیدرعلی اف، رئیس جمهور محبوب آذربایجان
  • المیرا غفورف، وزیر امور خارجه
  • رشید بهبودف، خواننده مشهور اپرا
  • لیلا بدیربیلی، بازیگر

پارک مفاخر

برج دختر

برج دختر در زمان خود، سازه‌ای شگفت انگیز بود. این برج مهم‌ترین نماد تاریخی باکو است که آذری‌ها به آن قیز قالاسی و انگلیسی‌ها به آن میدن تاور می‌گویند. این برج بام دارد که ارتفاعش ۲۹ متر و ضخامت دیوارهایش ۵ متر است و از بالای آن‌جا می‌توان تمام دیدنی‌های باکو و خلیج باکو را نگاه کرد و حتی عکس‌های پانورامایی گرفت.

برخی می‌گویند بنای اولیه برج قدمتی به مدت ۱۰۰۰ سال دارد اما سازه‌های فعلی آنجا به قرن ۱۲ برمی گردد. یکی از نکات جالب درباره این برج، اسم آن است که باعث شده داستان‌های افسانه‌ای و عجیب و غریبی درموردش گفته شود که در اکثر آن‌ها ردپای دختر شاه پریان دیده می‌شود.

برج دختر باکو

برج‌های شعله

بلندترین آسمان خراش باکو برج‌های شعله است؛ سه برج با معماری منحصربه‌فرد که نماد معماری معاصر است. این برج‌ها به قدری بلند هستند که از فاصله دور هم دیده می‌شوند. طراحی این برج‌ها برگرفته از آتش است که نورپردازی خاصش هم گواه همین موضوع است. با چنین معماری و نورپردازی خاص، دیدن این برج‌ها در شب و از فاصله دور می‌تواند بسیار جالب باشد.

برج های شعله باکو

میدان فانتین

یکی از محل‌هایی که مردم آذربایجان برای گذران وقت و تفریح کردن به آنجا می‌روند، میدان فانتین است. اینجا پر از کافه و رستوران و مغازه‌های محلی است که مطئنا دیدن آن‌ها و صحبت با مغازه‌دارها اوقات خوشی را برای شما و فرزندانتان رقم می‌زند. اگر به عکاسی علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم دیدن این میدان زیبا با مجسمه‌های زیبایش را از دست ندهید.

میدان فانتین

کوه سوزان

«یانار داغ باکو» از مکان‌های عجیب و قابل توجه باکو است. برای دیدن این کوه که همیشه در حال سوختن است، باید ده کیلومتر از شهر باکو خارج شوید. خوب است که بدانید وجود گازهای طبیعی در یانار داغ سبب شده است این کوه همیشه در حال سوختن باشد.

کوه سوزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search