سامورایی های موتورسوار به ایران رسیدند

ژاپنی‌ها به گردشگرانی محتاط و البته در لفظ عامیانه «محافظه‌کار و ترسو» معروف‌اند، گردشگرانی که معمولا مقصدشان را با درنظر گرفتن تمام جوانب امنیتی انتخاب می‌کنند. حال وقتی یک گروه ۱۳ نفره‌ موتورسوار ژاپنی از روسیه راه می‌افتد و ایران را در قلب خاورمیانه‌ی بحران‌زده برای ماجراجویی و ترکیه‌ی ملتهب را برای حُسن‌ختام سفرشان انتخاب می‌کنند، دادن لقب “سامورایی‌های شجاع”به آن‌ها چندان هم بی‌راه نیست.

۱۱ مرد و ۲ زن ژاپنی قرار است ۱۴ هزار کیلومتر از روسیه تا ترکیه را با موتور طی کنند، البته آن‌ها از روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران گذشته‌اند و حالا به ترکیه رسیده‌اند، ‌مقصد نهایی آن‌ها استانبول است.

۱۳ موتورسوار ژاپنی، ۷ روز در ایران بودند و ۱۸۵۰ کیلومتر در کمربند شمالی کشور موتورسواری کردند، در جاده‌هایی که کمتر گردشگری از آن گذر می‌کند و مخصوص ماجراجویانی مثل خودشان است.

دو نفر از اعضای این گروه که جوان‌ترین آن‌ها متولد سال ۱۹۶۸ (۴۸ ساله) و مُسن‌ترین‌شان متولد سال ۱۹۴۵ (۷۱ ساله) بود، قبلا تجربه‌ی سفر به ایران را داشتند و همین انگیزه‌ای برای ماجراجویی از روسیه تا ایران شده بود و حتی نگرانی برای موتورسواری از شرق تا غرب ترکیه نداشتند.

رامین نوری – مجری و برنامه‌ریز این تور – به ایسنا می‌گوید: سعی شد این تور در مسیر غیرکلاسیک اجرا شود تا علاوه‌بر استفاده از امکان اقامتی شهرهای غیر توریستی، مثل اصفهان و شیراز، مسیر جدیدی به گردشگران خارجی معرفی شود و گردشگران از غذاهای بومی خطه‌ی شمال ایران بهره‌مند شوند و امنیت را در سراسر ایران شاهد باشند.

این ۱۳ موتورسوار از مرز «لطف‌آباد» در خراسان شمالی به ایران وارد شدند، ورودی که چندان آسان نبود. نوری در این‌باره می‌گوید: متاسفانه با وجود هماهنگی با این گروه برای ورود از مرز باجگیران (خراسان رضوی)، یک روز پیش از رسیدن آن‌ها متوجه شدیم مرز از طرف کشور ترکمنستان بسته شده است. برای همین به مرز لطف‌آباد هدایت شدیم. البته که آن گردشگران چنین شرایطی را درک می‌کردند، اما مساله‌ی اصلی آن است که مرز لطف‌آباد خیلی هم برای ورود گردشگران همراه با وسایل نقلیه، آماده نشده است.

وی ادامه می‌دهد: در مرز گفته شد باید از این گردشگران انگشت‌نگاری شود، در حالیکه ماموری برای انجام این کار وجود نداشت، برای همین ما حدود یک ساعت معطل شدیم تا ماموری برای این کار به مرز بیاید.

او یادآور می‌شود که این معطلی‌ها معمولا مدیریت سفر و زمان‌بندی را با مخاطره مواجه می‌کند، چرا که در چنین برنامه‌هایی همه‌ی امکانات مطابق زمان برای گردشگران درنظر گرفته می‌شود و ممکن است یک تاخیر کوتاه، آن‌ها را با تاریکی و مسائل دیگری روبه‌رو کند.

نوری می‌گوید: مرز باجگیران که بیشتر گروه‌های موتورسوار، دوچرخه‌سوار و ماشین‌سوار از آن وارد ایران می‌شوند، از ۲۵ مردادماه از طرف کشور ترکمنستان بسته شده و این درحالی است که بسیاری از آژانس‌های مسافرتی از این موضوع بی‌اطلاعند و وقتی به مرز مراجعه می‌کنند، تازه متوجه می‌شوند چه اتفاقی افتاده است. از طرف دیگر وقتی قرار است از مرز دیگری استفاده شود، بهتر است دست‌کم آن را آماده کنند تا این گروه‌ها که راه زیادی را طی کرده‌اند با معطلی در مرز مواجه نشوند.

توریست های ژاپنی

توریست های ژاپنی

توریست های ژاپنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search