پارک ملی گلستان، نگین زیبای رشته کوه البرز

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان از مناطق سرسبز و دیدنی ایران است که در شرق رشته کوه‌های البزر واقع شده است. حیات وحش منحصر‌به‌فرد این زیستگاه طبیعی باعث شده است که در سال ۱۳۵۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد. علاوه بر این، جنگل گلستان ثبت ملی شده و در فهرست میراث طبیعی ایران قرار دارد. با آسان بگرد همراه باشید تا به معرفی این پارک زیبا بپردازیم.

این پارک با مساحتی در حدود ۹۱ هزار هکتار جزو ۵۰ ذخیره‌گاه طبیعی زمین محسوب می‌شود. از نظر موقعیت جغرافیایی بخش اعظمی از پارک ملی گلستان در استان گلستان واقع شده است و بخش‌هایی هم در استان خراسان شمالی و سمنان قرار دارد و بزرگ‌ترین پارک ملی ایران نیز محسوب می‌شود.

پارک ملی گلستان

نام این ذخیره‌گاه طبیعی در طول زمان چندین بار تغییر کرده است. از اسناد تاریخی پیدا است که نام اولیه این جنگل آلکا وایشکی بوده و بعد‌ها به پارک قرخود تغییر نام داده و در آخر پارک ملی نام نهاده شده است.

پوشش طبیعی و شرایط آب و هوایی

از نظر پوشش طبیعی و ظاهری پارک ملی گلستان باید بگوییم که صخره‌های آهکی و سنگی باعث شده تا شیب‌های ملایمی در این جنگل ایجاد شود و محل مناسبی را برای زندگی انواع گونه‌های جانوری به‌وجود آورد. تمام این عوامل سبب شده که پوشش گیاهی شگرف این جنگل، زیبایی آن را چند برابر کند. درخت‌های متنوعی همچون انجیر، توت وحشی، ازگیل، زالزالک، گوجه وحشی، گردو، تمشک، انار و گلابی وحشی، کلهو، شیر خشت، گون و خارشتر این طبیعت زیبا را نقاشی کرده‌اند.

پارک ملی گلستان کجاست

پوشش گیاهی در این پارک به گونه‌ای است که در هر موقع از سال که به جنگل گلستان بروید، با زیبایی‌های وصف ناپذیری روبه‌رو خواهید شد که هر آدمی را مجذوب خود می‌کند. فصل پاییز و زمستان مملو است از گل‌های رنگارنگ و فصل پاییز قارچ‌های گوناگون در بیشتر نقاط این پارک رشد می‌کند. با توجه به کوهستانی بودن این منطقه، زمستان هم جذابیت مخصوص خود را دارد.

البته بعضی از نقاط دیدنی این پارک همیشگی نیستند. برای مثال آبشار ۱۱۰ متری زیبایی در پارک ملی گلستان وجود دارد به نام اوچر که فقط در فصل بهار جریان دارد.

آب و هوای متغیر این پارک سبب شده است که تنوع گونه‌های جانوری در آن زیاد باشد. آب‌و‌هوای این پارک ثابت نیست و با تغییر فصول، تغییر می‌کند. درجه هوا از منفی ۲۵ درجه تا ۳۵ درجه بالای صفر متغیر است و تا ۱۰۰۰ میلی‌متر باران می‌بارد.

تنوع گونه‌های جانوری

طبیعت، شرایط آب و هوایی و جغرافیایی این جنگل سبب شده است که تنوع گونه‌های حیوانی در پارک ملی گلستان زیاد باشد. آهو، یوزپلنگ، میش، قوچ، گراز، مرال، گربه جنگلی و روباه از جمله حیواناتی هستند که این جنگل شگفت‌انگیز زیستگاه آن‌ها محسوب می‌شود. از بین ۶۹ گونه پستاندار، پلنگ و خرس قهوه‌ای بزرگ‌ترین گوشتخواران این منطقه هستند. سمور جنگلی نیز از جانواران گوشتخواری است که تنها در این منطقه از ایران دیده شده است.

حیوانات جنگل گلستان

حیوانات جنگل گلستان

یکی از جاذبه‌های دیدنی این جنگل گرازهای بی‌شمار آن است که در کنار انسان‌ها زندگی می‌کنند. آنها بدون ترس، از دست انسان‌ها غذا می‌خورند و خیلی مسالمت‌آمیز در کنار آنها زندگی می‌کنند. این عدم ترس از انسان‌ها باعث تعجب بسیاری از گردشگران، مخصوصا گردشگران خارجی شده است. کبک، قرقاول، تیهو، بلدرچین، دارکوب، بلبل، زنبورک، قرقی، جغد و چندین گونه عقاب و جغد تنها چند نمونه از ۱۴۹ گونه پرنده شگفت‌انگیز جنگل گلستان است.

شکار غیرمجاز، معضل بزرگ پارک ملی گلستان

با توجه به این تنوع جانوری، جنگل گلستان تبدیل به نقطه‌‌ای خوب برای شکار حیوانات شده است و شکار غیر مجاز را به معضلات این پارک ملی تبدیل کرده است. شکار سالانه جانواران پارک ملی گلستان موجب شده است تا حیواناتی چون هما و قوچ در معرض انقراض باشند.

عکس پارک ملی گلستان

در کنار تمام زیبایی‌های وصف‌ناپذیر جنگل گلستان، خطرات بسیاری هم این منطقه زیبا را تهدید می‌کند. ریختن زباله و آلودگی‌های انسانی، شکار غیرمجاز حیوانات، از بین بردن درختان از جمله خطراتی است که این طبیعت بکر و زیبا را تهدید می‌کند و آن را در معرض نابودی قرار داره است. عبور جاده و رفت و آمد خودرو در این منطقه سبب تصادف و کشته شدن ده‌ها گونه جانوری مخصوصا گرازهایی که به‌طور مسالمت‌آمیز در پارک گلستان با انسان در ارتباطند، شده است. همچنین قطع درختان سبب جاری شدن سیل در این منطقه و از بین رفتن پوشش گیاهی آن شده است.

اگر قصد سفر و گردش در طبیعت را دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از پارک ملی گلستان دیدن کنید و در عین حال حتما مراقب طبیعت زیبایی‌های آن باشید.

اقامت در پارک ملی گلستان

مسیر پارک گلستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search