آلاچاتی، شهری بسیار زیبا و متفاوت در ترکیه

چنانچه شما از آندست مسافرانی هستید که در کشور ترکیه بدنبال خرید و هتلهای آنچنانی هستید این مقاله را نخوانده و فکر سفر به آلاچاتی را از سر بیرون کنید، چراکه همان استانبول، ازمیر، آنتالیا  بدروم، مارماریس میتواند بهترین گزینه برای سفر شما باشد. اما اگر از اقامت در خانه های سنگی با قدمت بیش از ۱۰۰ سال ، از صرف صبحانه ی لذیذ و سالم روستایی ، از پرسه در کوچه ها و گذرگاههای سنگفرش شده ی تنگ و باریک که با گل های کاغذی رنگارنگ ، آذین شده ، از استراحت و نوشیدن قهوه در قهوه خانه هایی از جنس سنگ و چوب و گوش دادن به موسیقی ملایم ترکی و یونانی و یا دیدار از دکان های قدیمی و خرید صنایع دستی و اجناس عتیقه لذت می برید ، حتماً به آلاچاتی ( Alaçatı) ترکیه سری بزنید.

آلاچاتی کجاست ؟ ‏

در فاصله ی ۷۵ کیلومتری غرب شهر ازمیر که از بنادر مهم غرب کشور ترکیه است و در مدخل ورودی شبه جزیره ی چشمه از نواحی ساحلی دریای اژه ، شهر کوچکی وجود دارد که به واسطه ی خانه ها ، کوچه ها و گذرگاههای سنگی و منحصر به فرد آن ، هم اکنون مقصد بسیاری از گردشگران از اقصی نقاط مهم دنیا می باشد . فاصله ی این شهر کوچک با شهر ساحلی چشمه ۱۰ کیلومتر است و در فاصله ی ۲ کیلومتری از ساحل طولانی و وسیع ایلیجا در شمال و خلیج آلاچاتی در جنوب ، قرار دارد . از فرودگاه عدنان مندرس شهر ازمیر و یا از مرکز آن شهر ، خطوط حمل و نقل مجهز و منظمی به وسیله ی اتوبوس و مینی بوس به مقصد آلاچاتی برقرار است و یا اگر کمی مرفه تر باشید ، می توانید با تاکسی خود را به آن شهر کوچک و اما زیبا و منحصر به فرد برسانید . آلاچاتی هم اکنون نزدیک به ۱۲.۰۰۰ نفر جمعیت مقیم دارد.

تاریخچه ی آلاچاتی : ‏

در دوران باستان ، روستایی به نام Agrilia از مجموعه سرزمین های Ionia بوده که از تمدن های آناتولی غربی به شمار می رفته است . پس از آن و در دوره های مختلف تاریخی ، این ناحیه تحت نفوذ و حاکمیت اقوام و حکومت های متعدد قرار گرفت .اما آنچه که وضعیت کنونی این شهر را بدین گونه رقم زده است ، مهاجرت جمعیتی یونانی از جزیره ی خیوس یونان واقع در چند کیلومتری آن طرف دریای اژه و به سال ۱۸۳۰ میلادی بوده است . آنان در این روستا سکنی گزیده و به ایجاد و پرورش باغات انگور و زیتون روی آورده و نیز مبادرت به حفر کانالی از روستا به خلیج جنوبی منطقه نمودند که انجام این موارد به توسعه و رونق تولید و تجارت در آن روستا منجر گردید . در فاصله ی سالهای۱۸۵۰ تا ۱۸۹۰ میلادی و با ساخت خانه ها ، کوچه ها ، گذرگاههای سنگی و آسیاب های بادی ، آن روستا بیش از پیش توسعه یافته و شکل شهر را به خود گرفت . یونانی تبارهای مقیم ، شهر را به نام Alatzata و ترک تبارها و گردشگران به نام Alaçatıمی شناسند.

آلاچاتی ترکیه

آلاچاتی ترکیه

آلاچاتی ترکیه

آلاچاتی ترکیه

کجا اقامت کنیم ؟ ‏

بسیاری از خانه های سنگی و قدیمی شهر به عنوان مسافرخانه ، هتل و اقامتگاه ، تجهیز و مورد استفاده ی گردشگران قرار می گیرد . چون اکثر هتل های آن شهر از زمره هتل های سنتی و قدیمی و خاص (Boutique hotel) می باشد ، هزینه ی اقامت در آن ها ، نسبت به سایر هتل های هم رده در مناطق دیگر شبه جزیره ی چشمه ، بیشتر است . سرو صبحانه ای متنوع ، لذیذ ، سالم و رنگارنگ از خدمات قریب به اتفاق اکثر مسافرخانه ها ، هتل ها و اقامتگاهها می باشد که زبانزد و مورد علاقه ی بسیاری از گردشگران شهر است . چنانچه اصرار بر اقامت در هتل های مدرن و پرستاره و با کلی امکانات دارید ، دو کیلومتر به شمال و یا جنوب بروید و در یکی از هتل های آنچنانی ساحل ایلیجا و یا اطراف بندر و اسکله ی آلاچاتی ساکن شوید . اما اگر می خواهید هزینه های اقامت خود را تا نصف کاهش دهید ، ده کیلومتر به غرب رفته و یکی از ده ها هتل مرکزی شهر چشمه را انتخاب نمایید . کلیه ی سواحل و مناطق اطراف با خطوط منظم حمل و نقل ، همچون ون (dolmuş) و تاکسی ، قابل دسترسی است.

هتل آلاچاتی

هتل آلاچاتی

هتل آلاچاتی

هتل آلاچاتی

‏چه تفریحاتی انجام دهیم ؟ ‏‏

همان گونه که در بالا ذکر کردیم، پیاده روی و قدم زدن در کوچه ها و گذرگاههای پیچ در پیچ و تنگ و باریک سنگفرش شده ، همچون شهرهای یونان باستان ، دیدار از خانه های سنگی منحصر به فرد و زیبا همچون بناهای قرون وسطایی که نمای آن ها به وسیله ی گل های کاغذی رنگارنگ تزیین شده ، نشستن و وقت گذرانی در رستوران ها و کافه های دیدنی و متعدد شهر که بر روی میز و صندلی های رنگی و در فضای باز ، از میهمانان خود پذیرایی می کنند و نیز خوردن و نوشیدن از غذاها و مزه های مطبوع و دلپذیر ، تفریح و لذت اصلی و مورد علاقه ی اکثر گردشگران است.

آلاچاتی

‏اما می توانید به تفریحات دیگری نیز پرداخته و روزها و شبهای اقامت خود در آن شهر را خاطره انگیزتر نمایید . اکنون تعدادی از پرطرفدارترین و معروفترین تفریحات منطقه به شرح زیر معرفی می گردد :

– آسیاب های بادی قدیمی با دورنمای زیبایی از شهر در روز و شب

آلاچاتی

– شنبه بازار ، که می توانید میوه ها و سبزیجات سالم ، تازه و متنوع و برخی از خوردنی های طبخ شده توسط مردمان روستاهای اطراف را در آن خریداری و میل نمایید

آلاچاتی

آلاچاتی

آلاچاتی

آلاچاتی

‏- موج سواری ، کایت سواری ، ورزش ها و تفریحات آبی و برگزاری تورهای دریایی از بندر و اسکله ی آلاچاتی واقع در دو کیلومتری جنوب شهر در ماههای می تا اکتبر

آلاچاتی

آلاچاتی

– تفریحات شبانه در کافه های زیبا و مفرح خیابان های مرکزی شهر

آلاچاتی

‏- جشنواره ی گیاهان دارویی و فرآورده های غذایی طبیعی و سالم در ماه آوریل

آلاچاتی

– مسابقه ی ماهیگیری در ماه اکتبر

آلاچاتی

– جشنواره ی بادبادک ها در ماه می

آلاچاتی

آلاچاتی

اگر روزهای بیشتری را در منطقه اقامت دارید ، می توانید به سایر نقاط دیدنی و تفریحی شبه جزیره سری بزنید . مناطقی همچون ساحل زیبا ، تفریحی وعریض و طولانی Ilica در شمال ، ساحل پرنشاط و زنده ی Aya Yorgi در منطقه ی Dalyan در شمال غرب ، چشمه های آبگرم و استخر های دارای مواد معدنی درمانی در Şifne و آثار باستانی و تاریخی ارزشمند به جای مانده درIldiri (Erythrai) واقع در شمال شرق ، سواحل زیبا و تفریحی Altinkum و Pirlanta در منطقه ی Ciftlikkoy در غرب و نیز خیابان های پرانرژی و دیدنی و مملو از بار ، کافه و رستوران در شهر زنده و ساحلی چشمه واقع در شمال غربی شبه جزیره و خصوصاً بازدید از قلعه ی باستانی و موزه ی اشیای تاریخی معروف آن . چنانچه در گذرنامه ی خود مجوزهای لازم و قانونی را دارید ، می توانید از اسکله ی بندر چشمه به جزیره ی خیوس ( Chios ) کشور یونان در آن طرف دریای اژه سفر نموده و از سرزمین آبا و اجدادی مهاجران و آبادکنندگان اصلی آلاچاتی دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search