سد شهید عباسپور

سد شهید عباسپور

همانطور که میدانید بزرگترین و پر آب‌ترین رودخانه کشور رودخانه کارون است که سد شهید عباسپور بر روی آن قرار گرفته شده است. این سد در ۵۵ کیلومتری شمال مسجد سلیمان واقع شده است. همانطور که گفته شد یکی از بزرگترین سدهای ایران سد شهید عباسپور است که به سد کارون ۱ نیز معروف است. با آسان بگرد همراه شوید تا به معرفی بیشتر این سد بپردازیم.

سد شهید عباسپور

این سد که به منظور تامین آب شرب، تولید انرژی برق آبی، کشاورزی و کنترل سیلاب ساخته شده است از نوع بتنی دو قوسی می‌باشد. نوع توربین این سد فرانسیس و نیروگاه آن دارای ۸ واحد ۲۵۰ مگاواتی است. سد شهید عباسپور یکی از اولین سدهایی است که در ایران و همچنین در خاورمیانه ساخته شده است که شروع ساخت آن در دی ماه سال ۱۳۴۸ و بهره برداری آن در آذر ماه سال ۱۳۵۵ بود.

نیروهای بعثی در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق قصد داشتند به وسیله جنگنده‌های خود این سد را تخریب کنند و به همین منظور چند موشک توسط جنگنده‌ها به بدنه سد شلیک کردند که خوشبختانه به دلیل استحکام سد آسیب جدی به آن وارد نشد. سازنده این سد آمریکایی‌ها بودند و این سد در برابر زلزله‌های کمتر از ۶.۵ ریشتر مقاوم است و اگر میزان زلزله بیشتر باشد امکان دارد که به بدنه سد آسب جزئی وارد شود.

سد شهید عباسپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search